Groen Consortium bezoekt Opleidingsschool Achterhoek en Arnhem

Op 3 oktober 2024 heeft het Groen Consortium samen met de Academische Opleidingsschool Limburg (AOSL) een bezoek gebracht aan de Opleidingsschool Achterhoek en Arnhem (A&A). Dit bezoek was onderdeel van een ontwikkelingsgerichte peer review, een manier om de kwaliteit van opleidingsscholen te ontwikkelen en verbeteren.

Wat is de Ontwikkelvraag van A&A?

De focus van A&A ligt op het verbeteren van het “responsief vermogen” van startende docenten en docenten in opleiding. Dit betekent dat ze willen weten hoe docenten kunnen inspelen op veranderingen in hun vakgebied. Belangrijke vragen zijn:

  • Hoe ontwikkel je deze wendbaarheid?
  • Hoe meet je dit?
  • Voor welk probleem biedt dit een oplossing?

Wendbare Docenten

In het mbo is wendbaarheid essentieel. Docenten moeten zich kunnen aanpassen aan snel veranderende situaties en vragen vanuit de sector. Daarnaast moeten ze een goede basis hebben in didactiek, pedagogiek en begeleiding. A&A wil weten hoe ze de begeleiding kunnen verbeteren om deze wendbaarheid te stimuleren en responsiviteit stimuleren.

De Peer Review Dag

Het bezoek vond plaats in het DRU-gebouw in Ulft, een inspirerende locatie voor mbo-onderwijs. Hier wordt veel gewerkt met moderne technologie, en studenten leren door middel van projectonderwijs. In deze omgeving kunnen docenten in opleiding (DIO’s) samenwerken en van elkaar leren in peergroepen. Er wordt ingezet op “leren in de tussenruimte”, leren van elkaar over disciplines heen ten behoeve van toekomstgericht mbo-onderwijs.

Bijdragen van het Bezoekend Panel

Het bezoekend panel deed verschillende aanbevelingen aan A&A:

  • Er is vrijheid en ruimte nodig voor DIO’s om zich te ontwikkelen.
  • DIO’s leren op verschillende manieren en snelheden. Het “Just in time”-principe kan hierbij helpen.
  • Samen opleiden en professionalisering moeten continu plaatsvinden.
  • Zet leren centraal in de opleidingsschool.
  • Focus op responsiviteit kan leiden tot veranderingen binnen de scholen. Werkplek-begeleiders en schoolopleiders moeten hierbij betrokken worden.
  • Er zijn twee soorten expertise: routine expertise (wat een docent moet weten) en adaptieve expertise (hoe je kunt inspelen op veranderingen).
  • Werk samen met alle betrokkenen en kijk ook naar de didactiek die bij regioleren hoort.

Samen Leren en Ontwikkelen

In juni 2024 heeft het Groen Consortium twee andere opleidingsscholen ontvangen en veel geleerd in het voorbereidingsproces en op de peerreview dag. Nu hebben wij een andere opleidingsschool gereviewed. In totaal zijn we intensief opgetrokken met 4 andere opleidingsscholen. Een DIO merkte op: “Ik had geen idee wat er allemaal gedaan wordt om ons goed te begeleiden.” Het is waardevol om te zien dat het Groen Consortium deel uitmaakt van een groter lerend systeem.

Het Bezoekend Panel

Het panel bestond uit verschillende professionals:

  • Diede Krabbenborg, bachelor student en docent bij mbo Zone.college
  • Jos Melgers, schoolopleider mbo Zone.college
  • Liset Jansen, werkplekbegeleider vmbo Zone.college
  • Jessica Baart, stuurgroeplid AOSL
  • Steef Schapers, instituutopleider Fontys en AOSL
  • Hanneke Maassen, programmaleider Groen Consortium (voorzitter)

Tot Slot

A&A heeft de methodiek “Leren van verhalen” ontwikkeld. Deze methodiek richt zich op reflectieve ontwikkelgesprekken die echt helpen in de ontwikkeling van docenten. Als dank voor het bezoek ontving het panel een boek. Geïnteresseerden kunnen dit boek bekijken.

Heb je vragen of wil je verder praten? Voel je vrij om contact op te nemen!

Hanneke Maassen